Als ambtenaar werk ik bij het Klantcontactcentrum (KCC) van de gemeente Utrecht. De plek waar alle eerste contacten binnen komen via de telefoon, mail, balie en natuurlijk ook de social media Facebook en Twitter. DE plek om meer als ondernemer te denken en altijd klantgericht te werken. En ja ik geef toe niet iedereen in de gemeente kan dat. Kortom het is vaak een zaak om de organisatie te doordringen van dat belang en om te waken voor uitspraken als ''ja zo is dat nou eenmaal geregeld'' en ''dat doen we al jaren zo'' en last but not least ''daar is nou eenmaal geen geld voor''. De gemeente is hier en daar nog wat stug en conservatief, echter zie je heel duidelijk dat er meer en meer ruimte komt voor het innoveren en om het belang van de klant voorop te stellen en om werkprocessen minder log te maken en regels en brieven in begrijpelijke taal richting de klant te communiceren.
Wat mij erg opvalt is wel dat overheid altijd kijkt naar overheid als ze dingen willen opzetten. Ik vind dat jammer, leg die lat nou hoger en kijk ook in het bedrijfsleven. Wat doet Google? Wat doet Facebook? Met mijn projectgroep FRIS (Focus op de klant, Resultaatgedreven, innovatief en Samenwerken) werk ik en vecht ik tegen de beren op de weg en met resultaat! Zo hebben we nu een interactief spel waarmee je de kennisbankapplicatie leert, hebben we een Lipdub promotiefilm gemaakt om onze afdeling te promoten, kunst van eigen medewerkers aan de muur zonder dat hier geld voor betaald hoeft te worden en organiseren we continu projecten om het begrip tussen afdelingen te vergroten en de werkprocessen beter op elkaar te laten aansluiten. Mooi voorbeeld nu een uitwisseling tussen twee afdelingen van teamleiders waardoor je de kennis van Burgerzaken en het KCC bij elkaar brengt.
Waarom ik onderneem en ambtenaar ben? Simpel! Ik ben maatschappelijk betrokken en wil dat mijn belastingcenten goed ingezet worden. Hiernaast wil ik autonoom kunnen zijn in mijn doen en laten. Daarbij weet ik dat deze bruggen zeer waardevol zijn. Lees bijvoorbeeld dit artikel maar eens.
Ik ben een ondernemende ambtenaar.
Achtergrond info
Ondernemer ben ik al vanaf mijn negentiende jaar. Ik organiseerde het Check In Festival via een stichting en zat in het bestuur als PR / communicatie, programmeur en ''algemene zaken'' :P Later mijn eigen bedrijf begonnen onder de naam ProCulture Agency en zoals de naam al aangeeft ik ben cultureel ondernemer. Specialist op culturele promotie en creatieve concepten. Met opdrachten als het Roskilde Festival (dk), Appelpop (tiel), Kensington (band) en met mijn eigen festival concept Emerge Festival.
Hiernaast ben ik actief bij D66 vooral op het gebied van marketing en communicatie.
Ambtenaar ben ik vanaf 2007. Begonnen als klantadviseur bij het Klantcontactcentrum dus aan de telefoon en op digitale taken en nu doorgestroomd naar kwaliteitsmedewerker.
Contact: 0638313129 / h_hilberts@hotmail.com / hans@proculture.nl /